تیونینگ خودرو یعنی چی

تیونینگ خودرو چیست مزایا، معایب اسپرت کردن ماشین + لوازم تیون

از جمله تغیرات مربوط به چراغ‌های خودرو می‌توان به دودی کردن چراغ‌ها، استفاده از لامپ‌های زنونی و چراغ‌هایی با طراحی‌های متفاوت از نوع فابریک اشاره کرد. برای دریافت خدمات تقویت موتور و ریمپ وایدبند در مجموعه کاراکال تیونیگ می توانید به پیج پارت هاب ؛ آقای مهندس رادمنش مراجعه فرمایید. ریمپ، به عنوان یک قسمت از فرآیند تیونینگ، اقدامی است که با بهبود و تنظیم برنامه‌های موجود در ایسیو خودرو انجام می‌شود. این فرآیند با بهینه‌سازی ارتباطات برقی، مکانیکی و نرم‌افزاری ایسیو انجام می‌پذیرد. به عبارت دیگر، تیونینگ این امکان را به شما می‌دهد تا خودروی خود را به شکلی که همیشه آرزویش را داشتید، درآورید.

البته شما مجاز به تیونینگ ماشین خود هستید - البته به شرطی که واقعا ماشین خود را تیونینگ کنید و نه وسیله نقلیه همسایه خود. در صورت خطاهای نصب، که حتی تیونرهای سرگرمی پیشرفته به سختی می توانند پیش بینی کنند، مجوز عملیات عمومی ممکن است منقضی شود. البته این فقط در صورتی اعمال می شود که ماشین تیونینگ شده خود را به جاده های عمومی ببرید. این قوانین در مورد املاک خصوصی یا در برخی از روزهای مسیر اعمال نمی شود . هنگامی که آنها شروع کردند، بسیاری از تازه واردان به تیونینگ معتاد می شوند. اگر بعد از فیلم شیک، مثلاً آینه های بیرونی یا نورپردازی به محدوده تنظیم اضافه شوند، حتی این هزینه ها همچنان قابل کنترل است.

در ابتدا مقاله ذکر کردیم که تیونینگ ماشین به معنای ارتقا و شخصی‌سازی خودرو است. نمی‌توان این مسئله را انکار کرد که داشتن سانروف و یا سقف‌های کانورتیبل بسیار جذاب هستند. در صورتی که خودروی شما سانروف ندارد، می‌توانید آن را به دست افراد خبره بسپارید تا آپشن را برای شما اضافه کنند. البته گاهی برخی افراد به دلیل ضربه خوردن سقف و مشکلات این‌چنینی اقدام به این کار می‌کنند. ولی در کل، تغییر سقف و اضافه کردن سانروف، اگر به دلیل ضربه و رنگ‌شدگی نباشد، نه تنها خودرو را از قیمت نمی‌اندازد، بلکه باعث بالا رفتن ارزش آن نیز می‌شود.

تقویت سیستم تعلیق خودرو، بهره‌مندی از رینگ‎هاي عریض‎ تر، برخورداری از ترمزهای قوی‎تر، وجود فرمان‎پذیری دقیق‎تر و استفاده از جعبه دنده‌هایي با عملکرد سریع‎تر اشاره کرد. تغییراتی کـه البته تمام آنها باید با میزان قدرت تولید شده توسط موتور خودرو هماهنگی و هم‎خوانی کامل داشته باشد. مسلم اسـت کـه هیچ کدام از تغییرات یاد شده در ظاهر خودرو مشاهده نمیشود و بـه هیچ عنوان از نمای بیرونی آن بـه چشم نمی‎آید. یکی از روش های تیونینک ظاهری، تغییر لوله اگزوز با ظاهری اسپرت تر است. یک سیستم اگزوز تیون شده نیز می تواند صدا را به میزان قابل توجهی تغییر دهد. در ارتباط با منیفولد یا لوله جدید، می توان اسب بخار بیشتری نیز بدست آورد.

برای یافتن لوازم جانبی مناسب برای ماشین تیونینگ خود، توصیه می‌شود به مغازه‌ای مراجعه کنید که در تیونینگ تخصص دارد. البته، می‌توانید در Ebay Classifieds نیز به دنبال معامله بگردید، اما به محض اینکه به امنیت خود رسید، باید دقیقاً بدانید که به کدام فروشنده می‌توانید اعتماد کنید. اگر قطعه ای به دلیل مونتاژ نشدن صحیح باید برگردانده شود، خوب است که یک فروشنده سازگار داشته باشید. علاوه بر این، برای برخی از قطعات به گواهی قطعات یا مجوز عملیات عمومی (ABE) نیاز دارید. در طی این فرآیند وجود شمع های جرقه زن مناسب برای مطابقت با دمای داخل موتور کلیدی است. انتخاب صحیح شمع ها با توجه به تنظیم موتور و هم چنین مدل خودرو تعیین می شود.

در نمای بیرونی با حذف تمامی زه‌های بدنه خودرو، روی بیشتر دیده شدن خطوط عضلانی خودرو تأکید می‌شود. سال گذشته، قانونی در اروپا به تصویب رسید که بر طبق آن، باید صدای اگزوز خودرو‌ها در اروپا کاهش پیدا می‌کرد. به‌موجب این قانون، صدای اگزوز خودروهای‌ مدل‌های اسپرت هنگام عبور از مسیرهای عادی و غیر مسابقه نباید تفاوتی با مدل‌های معمولی داشته باشد. در اوایل دهه 1930 میلادی، تیونرهای آمریکایی با حذف شیشه جلو و گلگیرها شروع به دست‌کاری در فورد‌های مدل A کردند. علاوه‌بر این در آن سال‌ها مکانیک‌ها با کاهش وزن خودرو و همین‌طور دست‌کاری در موتور خودروهای باری، محصولاتی پرقدرت‌تر از آنچه در کارخانه‌ها ساخته می‌شد را در اختیار خریداران قرار می‌دادند.

از تیونینگ ظاهری ساده همچون نصب سر اگزوز افترمارکتی گرفته تا نصب کاپوت، چراغ، گلگیر و… را می‌توان جزو تغییرات طراحی و ظاهری دانست. اما بخش مهم‌تر تیونینگ به قوای محرکه ارتباط دارد که در این بخش شاهد بهبود چشمگیر پیشرانه، گیربکس، سیستم تعلیق و… خواهید بود. معمولاً تیونرهای حرفه‌ای در هر دو بخش فعالیت دارند هرچند عمده تمرکز خود را روی افزایش قدرت و شتاب خودروها می‌گذارند. تیونینگ خودرو رابه طور خلاصه میتوان بعنوان ارتقا دادن مشخصات فنی و ظاهری یک خودرو تعریف کرد. در واقع هنگامیکه از تیونینگ یک خودرو صحبت می کنیم منظور اصلی تغییر ظاهر، تقویت موتور و مشخصات فنی یا ایجاد تغییرات مهم در سایر بخش‌هاي آن خودرو اسـت. بـه گونه‌اي کـه در پایان کار خودروی مورد نظر بـه خودروی جدیدی تبدیل می شود.

در موارد دیگر که می‌تواند هدف شما از تیون کردن سقف بهبود ایرودینامیک و وزن خودرو باشد، از مواد سبک‌تر و مقاوم‌تری برای ساخت سقف استفاده می‌شود. برای مثال، ممکن است از فیبرکربن، آلومینیوم، یا فولاد ضد زنگ استفاده شود. این مواد کمترین وزن ممکن را دارند و باعث کاهش وزن خودرو و افزایش عملکرد و کارایی آن می‌شوند.همچنین، استفاده از مواد مقاوم‌تر می‌تواند سطح ایمنی خودرو را افزایش دهد. احتمالا شماهم برایتان پیش آمده که خودرویی با ظاهری متفاوت و به اصطلاح شخصی سازی شده ببینید و مورد توجهات قرار بگیرد. این اشخاص هزینه‌ای مضاف بر خرید خودرو پرداخت می‌کنند تا ماشینی با خصوصیات خاص و منحصر به فرد با توجه به علایق خود داشته باشند.

برخی افراد تیونینگ را به معنای عام و کلی، افزایش توان و قدرت خودرو می‌دانند. تقویت موتور یکی از گام‌های اساسی و اصول اولیه تیونینگ در جهت افزایش قدرت خروجی خودرو است. درروش نخست، توسط یک متخصص، تغییراتی در موتور خودرو اعمال می‌شود که منجر به افزایش محسوس قدرت پیشرانه خواهد شد و در روش دیگر، با تعویض برخی قطعات اصلی، قدرت موتور افزایش پیدا می‌کند. فیلتر هوای اسپرت مجهز به خنک‌کننده، استفاده از شمع‌های اسپرت، نصب سایکلون، نصب هدرز و منیفولد، تغییر چیپ ست ECU، تغییر سیستم اگزوز ازجمله روش‌هایی است که برای تقویت موتور خودرو از آن استفاده می‌شود. تیونینگ خودرو را به طور خلاصه می‌توان به عنوان ارتقا دادن مشخصات فنی و ظاهری یک خودرو تعریف کرد. در واقع هنگامی که از تیونینگ یک خودرو صحبت می‌کنیم منظور اصلی تغییر ظاهر، تقویت موتور و مشخصات فنی یا ایجاد تغییرات مهم در سایر بخش‌های آن خودرو است.

یکی از این راه کف تراشی سیلندر است که موجب کاهش حجم محفظه احتراق و افزایش نسبت تراکم موتور می‌شود. از سوی دیگر با افزایش نسبت تراکم موتور، راندمان موتور نیز افزایش می‌یابد. اگر قصد دارید ارتفاع ماشین خود را به صورت دائمی تغییر دهید، لازم است فنر لول ثابت را تنظیم نمایید. در غیر اینصورت با تغییر در تنظیمات فنر لول قابل تنظیم می توانید ارتفاع ماشین را به شکل دستی یا پنوماتیکی عوض کنید. قطعا هر راننده و سرنشینی دوست دارد که در فصل‌های گرم تر، از هوای آزاد بر روی سقف خود استفاده کند و داشتن سان روف برای راننده‌های امروزی یکی از مهم ترین آپشن‌ها برای یک خودرو می‌باشد. یعنی در یک حالت که بیشتر مرسوم است، لولا در سر جای خودش قرار می‌گیرد با این تفاوت که باز شدن درب به جای اینکه به سمت طرفین ماشین باشد، به سمت بالا باز می‌شود.

تیون خودرو به صورت کامل و تخصصی به معنای انجام تغییراتی است که توسط متخصصان و با استفاده از تجهیزات و قطعات با کیفیت انجام می شود. اکثر افراد دوست دارند مالک خودرویی باشند که جلب‌توجه می‌کند و متمایز است. در اواخر دهه ۵۰ میلادی در آمریکا مسابقات درگ ۴۰۰ متر با درگسترها محبوب شد. معمولاً درگسترها قدرت بسیار بالایی داشتند و چرخ های عقب بزرگ و بخش جلوی کوچک و با پهنای کمتر جزو شاخصه‌های آن‌ها به شمار می‌رفتند. در واقع تمامی قطعات ضروری و غیرضروری از روی خودروها باز می‌شدند و سپس پیشرانه‌ای جدید یا ارتقا یافته روی خودرو نصب می‌شد.

با طراحی‌های مختلف اگزوز، شما می‌توانید خودرویی داشته باشید که تقریباً بی‌صدا باشد و یا خودرویی داشته باشید که با گاز دادن، صدای غرش بدهد. تعداد سه یا چهار اگزوز، ظاهر بخش عقبی ماشین را معمولاً خیلی اسپرت‌تر جلوه می‌دهد. نکته‌ی دیگری که پس از انجام تغییرات در یک خودرو و ارتقا دادن مشخصات فنی و ظاهری آن باید مد نظر قرار داد این است که تیونینگ یک خودرو به خودی خود موجب افزایش ایمنی آن نمی‌شود. به این معنی که شما حتی پس از پایان یافتن مراحل تیونینگ یک خودرو و سوار شدن بر آن به عنوان یک محصول جدید نیز باید همان جوانب احتیاطی که پیش از آغاز عملیات تیونینگ خودرو رعایت می‌کردید را رعایت کنید. به عنوان مثال فرض کنید که شما موتور خودروی خود را تا حد امکان ارتقا دهید و به موجب این امر سرعت خودرو تا حد قابل توجهی افزایش یابد. حال اگر در حین اجرای عملیات تیونینگ خودرو هیچ توجهی به تقویت سیستم ترمز خودروی خود نداشته باشید، ممکن است با مشکلات مختلفی حین راندن آن مواجه شوید.

قطعا وزن خودرو رابطه مستقیمی با شتاب اولیه و توان و قدرت موتور خودروی شما دارد. از این لحاظ اگر دقت کرده باشید در خودروهای مسابقه ای، راننده تا جای امکان با جداکردن صندلی شاگرد و صندلی عقب، سعی بر سبک کردن وزن خودرو را دارد. در عمل تیون کردن وزن خودرو ممکن است بعضی از قطعات تعویض شوند که به سبکی خودرو بسیار کمک می‌کند. بسیاری از افراد، زیبایی ظاهری خودروی خود را در کاهش ارتفاع خودروی خود می‌بینند اما این کار می‌تواند به جلوبندی و فرمان پذیری راحت خودرو آسیب وارد کند. یکی دیگر از تغیرات مهم و کاربردی در تغیر چهره خودرو، تعویض سپرها می‌باشد.

این تنظیمات می‌توانند مصرف سوخت را بهینه کنند و عملکرد کلی خودرو را بهبود بخشند. معمولاً هر چه خودرو لوکس‌تر باشد، رینگ و لاستیک جذاب‌تر با طراحی بهتری دارد. می‌توانید با تغییر رنگ و یا طرح رینگ و نیز تغییر لاستیک مثلاً استفاده از لاستیک‌های پهن، ظاهر خودروی خود را شیک‌تر و متفاوت‌تر کنید. رنگ رینگ را هم بهتر است، متناسب با بدنه و تغییراتی که در بخش‌های دیگر بدنه ایجاد می‌کنید انتخاب کنید تا به زیبایی بیشتر نمای خودرو کمک کند. حتماً گاهی اوقات در خیابان با شنیدن صدای بسیار بلند اگزوزو برخی خودروها دچار وحشت شده‌اید!! یکی دیگر از راه‌های تیونینگ خودرو، همین تغییر سر اگزوز و اضافه کردن تعداد اگزوز به ماشین است.

چرا که به طور حتم سیستم قدیمی ترمز شما پاسخگوی موتور جدید و ارتقا یافته‌‌ی آن، که سرعت فراوانی را هم رقم خواهد زد، نخواهد بود و همانند توان موتور نیاز به اصلاح و ارتقا خواهد داشت. البته بحث تیونینگ تنها به مواردی که در سطور پیشین این متن به آنها اشاره شد محدود نمی‌شود و جنبه‌های دیگری را نیز در بر می‌گیرد. مسلم است که هیچ کدام از تغییرات یاد شده در ظاهر خودرو مشاهده نمی‌شود و به هیچ وجه از نمای بیرونی آن به چشم نمی‎آید. در واقع به همین دلیل است که معمولا تغییرات ظاهری متعددی روی یک خودروی تیون شده انجام می‎شود تا عملیات تیونینگ فنی آن به‎طور کامل به چشم بیاید. به تدریج تیونینگ خودرو از یک عمل فردی و غیر استاندارد به یک کار جمعی و برنامه‌ریزی شده تبدیل شد. به عبارت بهتر با رواج یافتن بحث تیونینگ در بین خودرو دوستان، بسیاری از شرکت‌های فعال در صنعت تولید خودرو اقدام به تاسیس شرکت‌های جانبی متمرکز بر امر تیونینگ نمودند.

سپرهای عقب و جلو می‌تواند متناسب با همان حجم و فضا به حالت‌های متفاوتی تغیر پیدا کند که این نوع تغیر بستگی به تغییرات قبلی در تیونینگ خودروی شما دارد. روشهایی که در ادامه بیان می شود با فرض ثابت ماندن حجم موتور فرضی ما می باشد. لطفاً توجه داشته باشید مهمترین بخش تقویت یا تیونینگ علی الخصوص موتور خودرو، به مکانیک یا تیونر شما و تجربه ایشان بر می گردد. به همین دلیل علاوه بر کیفیت قطعات مورد استفاده، تبحر وی در جمع کردن موتور از مهمترین نکات این حوزه می باشد. بهتر است قبل از مراجعه درباره سابقه کاری فرد مورد نظر حتما تحقیق کنید.

همچنین بـه این نکته هم اشاره شد کـه پیش از تغییر مشخصات ظاهری خودروها، افزایش توان فنی آنها بود کـه مورد توجه خودرو دوستان قرار گرفت و انجام دادنش بین آنها رواج یافت. اگر قصد دارید خودرو خود را تیونینگ کنید، بهتر است با متخصصان این حوزه مشورت کنید و از قطعات با کیفیت استفاده نمایید. تیونینگ نه تنها می‌تواند تجربه رانندگی شما را بهبود بخشد، بلکه خودروی شما را به یک شاهکار فنی و شخصی‌سازی‌شده تبدیل می‌کند. با این حال، در انتخاب تغییرات مورد نظر و بودجه‌گذاری دقت کافی را داشته باشید تا نتیجه مطلوب حاصل شود. برای موتورهای تیونینگ شده (Tuned Engines)، همان‌قدر که افزایش حجم و تراکم هوای ورودی اهمیت دارد، خروج هرچه سریع‌تر دودهای حاصل از احتراق نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از همین رو معمولا عملیات تیونینگ خودرو به صورت پلکانی انجام می‌شود تا مراحل مختلف این عملیات مکمل یکدیگر باشد.

تمامی این تغییرات سبب بوجود آمدن خودرویی قوی‌تر و زیباتر از نسخه اولیه خود می‌شود  و عموما می‌توان با هزینه‌های کمی هم خودروی خود را ارتقا داد. ارتقای سیستم تعلیق نیز جزء حیاتی تیونینگ فنی است که می‌تواند شامل نصب کمک‌فنرها و فنرهای جدید و بهینه، میل تعادل و سایر قطعات تعلیق باشد. این تغییرات باعث بهبود هندلینگ و کیفیت سواری می‌شوند، به‌ویژه در شرایط رانندگی پر فشار و در مسیرهای پر پیچ‌وخم. همچنین، ارتقای سیستم ترمز برای بهبود قدرت توقف و امنیت خودرو اهمیت دارد. نصب دیسک‌های ترمز بزرگ‌تر، لنت‌های ترمز با عملکرد بالا و کالیپرهای جدید از جمله اقداماتی هستند که در این راستا انجام می‌شود. این تغییرات می‌توانند توانایی ترمزگیری خودرو را بهبود بخشیده و از حوادث جلوگیری کنند.

یکی از این استاندارد ها، ارتفاع خودرو از سطح زمین می‌باشد کـه طبق معمول توسط افراد دستکاری شده و کم و زیاد می شود. اکثرا دستکاری ارتفاع خودرو بـه سبب اهدافی هم چون اسپرت کردن یا تیونینگ خودرو انجام می شود. بـه این معنی کـه شـما حتی پس از پایان یافتن مراحل تیونینگ یک خودرو و سوار شدن بر آن بعنوان یک محصول جدید نیز باید همان جوانب احتیاطی کـه پیش از آغاز عملیات تیونینگ خودرو رعایت می کردید را رعایت کنید. در هرحال اگر مایل بـه تغییر شکل ظاهری و باطنی خودروی خود هستید، میتوانید با رعایت اصول اینکار بـه هدف اصلی خود دست یابید. البته ماهیت تعدادی از این تغییرات فقط بـه دگرگون کردن مشخصات ظاهری خودرو و اسپورت جلوه دادن شکل ظاهری آن محدود نمیشود.

همراه اسپلیتر که در واقع یک ورقه نصب شده در زیر پوسته سپر است، قطعه ای دیگر نیز قرار دارد. از دیگر تغییرات بخش تیونینگ آیرودینامیک خودرو می‌توان به ‌اضافه کردن پایه رکاب، نصب باله (اسپویلر)، اسپلیتر(splitter) و کانارد(canard)، اضافه کردن هود در بخش سقف و اضافه کردن دریچه هوا در قسمت کاپوت اشاره کرد. برای درک بهتر واژه های اسپلیتر و کانارد به توضیحات زیر قابل استفاده علاقمندان می باشد. در نهایت، برای انجام تیونینگ سپرهای خودرو بهتر است با کارشناسان متخصص در این زمینه مشورت کنید. آن‌ها می‌توانند شما را در انتخاب بهترین روش‌ها و تغییرات برای سپرهای خودروتان راهنمایی کنند و نکات امنیتی را برای شما بیان کنند. درست است که تغییرات ظاهری در نمای خودرو، ظاهر ماشین را اسپرت‌تر و جالب انگیزتر می‌کند؛اما تغییرات فنی، حس رانندگی بهتر و هیجان‌انگیزتری می‌دهند.

بهترین راه برای یافتن یک کارگاه تیونینگ خوب از طریق توصیه هایی از صحنه است. مطمئن شوید که کارگاه دقیقاً با شما صحبت می کند که دقیقاً چه کاری روی ماشین شما انجام خواهد داد. کارگاه های خوب پس از اتمام کار، گزارش تست و گواهی قطعات را در اختیار شما قرار می دهند. تنظیم ECU را می توان با کامپیوتر و نرم افزار مخصوص انجام داد و یا تیونر حرفه ای می تواند این کار را انجام دهد. هم چنین، برخی از خودرو سازان تیونینگ ECU را به عنوان یک آپشن روی خودرو های خود، مستقیماً از کارخانه ارائه می دهند.

علاوه بر این، به عنوان یک قاعده، تمام لاستیک های روی خودرو باید یک اندازه باشند. وقتی صحبت از طراحی لاستیک به میان می آید، نوارهای لاستیک خود چسب بر ظاهر رینگ تاکید می کنند. نام سازنده لاستیک همیشه نباید روی لاستیک باشد - نام راننده یا باشگاه تیونینگ نیز محبوب است. مخلوط سوخت و هوا باید درست باشد، اما جرقه باید به اندازه کافی قوی باشد تا فرآیند احتراق خاموش شود و هم چنین زمان بندی صحیحی با بقیه مخلوط داشته باشد. زمان وقوع جرقه همان چیزی است که زمان احتراق را می شنوید توصیف می شود.

در حال حاضر نیز عملیات تیونینگ خودروها توسط مراکز معتبر انجام این کار صورت می‌گیرد. در واقع هم‌اکنون شرکت‌های مختلف و ریز و درشتی وجود دارند که تمرکز اصلی آنها روی عمل تیونینگ خودروهای گوناگون قرار گرفته است. زیرا بسته به کشور در بخش تیونینگ، بسیاری از مقررات برای طیف گسترده ای از قطعات باعث عدم اطمینان می شود. هر قطعه ای که در خودروی خود بهسازی می کنید می تواند منجر به انقضای مجوز بهره برداری و در نتیجه جریمه های سنگین شود. همچنین ممکن است دیگر مجاز به رانندگی با وسیله نقلیه در جاده های عمومی نباشید.

نمی توانیم به طور قطع بگوییم که مفهوم تغییر و توسعه خودرو ها چه زمانی در علاقه مندان به خودرو متولد شد اما چیزی که مسلم است، این است که این روند هنوز هم وجود دارد. هدف از پیشرفت صنعت خودرو سازی، برآورده کردن نیاز اولیه افراد برای راحتی و عملکرد بهتر است. یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های تیونینگ خودرو همین تغییر و تعویض چراغ است. تیونینگ چراغ می‌تواند هم شامل استفاده از چراغی با طراحی جدید و متفاوت باشد و هم شامل چراغ استاندارد با عملکرد نورانی بهتر. یکی از قطعات مهم در خودروهای امروزی قطعه ECU یا همان کامپیوتر خودرو می‌باشد که تقریبا اکثر رفتارهای خودرو را کنترل و تنظیم می‌کند.

همان‌طور که مشاهده کردید، راه‌های زیادی برای ارتقا یا به اصطلاح تیونینگ خودرو، چه در ظاهر و چه در مشخصات فنی وجود دارد. برای اعمال هر گونه تغییری بهتر است با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید و از راهنمایی‌های آن‌ها بهره ببرید. جلوپنجره‌های بزرگ، معمولاً ظاهر اسپرت‌تر و باصلابت‌تری به خودرو می‌دهند. می‌توان از خطوط برجسته و حجیم در طراحی سپر استفاده کرد که ظاهر خودرو را هم بزرگ‌تر از آنچه هست نشان دهد. سبک اروپایی تیونینگ با چرخ‌های نسبتا کوچک، بدنه تک‌رنگ و کاهش زیاد ارتفاع خودرو شناخته می‌شود.

با این وجود، ممکن است استفاده از بلندگوهای مخصوص خودرو با ساب ووفر برای فرکانس‌های بیس توصیه شود. پیشینه تیونینگ را می‌توان در اواسط قرن بیستم میلادی یعنی حدود نیم قرن قبل جستجو کرد. از مهم ترین مزایای این پلتفرم‌ها می‌توان به آشنایی با تیونینگ در انواع بخش‌های خودرو مخصوصا زیباسازی ظاهر و بدنه خودرو اشاره نمود. از مرسوم ترین و اولین اقدامات برای تیونینگ خودرو، روی آوردن به تعویض لاستیک و رینگ‌ها را می‌توان مثال زد. این خودرو که از سال 82 در بازار ایران قابل دسترسی بود، موجب ایجاد موج بزرگی در بحث تقویت و تجهیز ظاهری و صوتی و موتوری گشت.

بیمه دات کام در این مقاله به معرفی راه‌های مختلف تیونینگ خودرو می‌پردازد. برای یافتن پاسخ سؤالاتی از قبیل تیونینگ چیست؟ تیون کردن ماشین چگونه است؟ یا تیونینگ خودرو در ایران چگونه است در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. این سبک تیونینگ خودرو با دست‌کاری در سیستم تعلیق و کاهش ارتفاع از طریق سیستم پنوماتیک همراه است. چرخ‌های سفارشی با رینگ‌های کوچک که با زاویه‌‌ زیر بدنه قرار می‌گیرند از مشخصه‌های اصلی سبک Stanced Style هستند. تیونینگ خودرو، واژه‌ای آشنا در میان علاقه‌مندان به دنیای خودرو است. جامعه تیونینگ در آلمان در حال رشد است، تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه های تیونینگ در حال افزایش است.

به گونه‌ای که در پایان کار خودروی مورد نظر به خودروی جدیدی تبدیل می‌شود. هدف اصلی انجام تیون خودرو عبارتند از افزایش قدرت موتور و عملکرد فنی آن برای بالا بردن شانس پیروزی در مسابقات اتومبیل رانی حرفه ای و هم چنین بهبود ظاهر خودرو از طریق نصب تجهیزات حرفه ای می باشد. توجه کنید دسته بزرگی از افراد قصد خود را از تیون کردن اتومبیل خود دور گیری راحت در جاده ها عنوان می کنند. در صورتی که انجام این کار می تواند تاثیر منفی بر روی مصرف سوخت خودرو داشته باشد و موجب استهلاک سریع قطعات مرتبط شود. اغلب تیونر ها، کارگاه ها و تولید کنندگان خود را به یک نوع خاص از تیون کردن خودرو محدود نمی کنند. به منظور برآورده کردن ترجیحات شخصی افراد، تیونر ها روش های مختلفی را برای پیشبرد هدف تیون خودرو پیش می گیرند.

بـه این ترتیب کـه ابتدا قطعه‌اي خاص نظیر موتور خودرو مشمول اصلاح و تغییر میگردد و پس ازآن مشخصات سایر قطعات بکار رفته در دل خودرو نیز با توجه بـه قدرت و توان موتور خودرو مورد تعدیل، اصلاح و تغییر قرار خواهد گرفت. هدفی کـه طبق معمول با انجام کارهای مختلفی نظیر طراحی صندلی‌هاي مخصوص مسابقه، قرار دادن فرمان اسپورت، تغییر رنگ صفحه کیلومتر شمار و جذاب‌تر جلوه دادن آن امکان‌پذیر خواهد بود. زمانی که رانندگان تلاش می‌کردند تا خودروهای خود را برای رقابت‌های سریع‌تر و کارآمدتر کنند، مفهوم تیونینگ شکل گرفت. این فرایند به مرور زمان از مسابقات به زندگی روزمره راه یافت و امروز به یکی از بخش‌های مهم صنعت خودرو تبدیل شده است. اهمیت تیونینگ در بهبود کارایی و افزایش طول عمر خودرو نیز قابل توجه است. علاوه بر این، با تیونینگ خودرو، افراد می‌توانند وسیله نقلیه خود را به نمادی از شخصیت و سبک زندگی‌شان تبدیل کنند.

نکته‌ی مهمی که افراد فعال در بحث تیونینگ خودرو باید همواره به آن توجه داشته باشند. این کار با تغییراتی مانند بهینه سازی سیستم تزریق سوخت، نصب توربو شارژر یا سوپر شارژر و بهبود سیستم خنک کننده انجام می شود. برای تیون فنی خودرو می‌توان حجم موتور را افزایش داد و با روش‌هایی قدرت موتور را افزایش و تقویت نمود. تعویض سپرها نقش مهمی در تغییر ظاهری خودرو دارند و این تغییرات بسته به سبک تیونینگ و ارتفاع خودرو انجام می‌ شوند. در خودروهایی مانند BMW X4 که شاسی بلند دارند، تغییرات در سپرها یا نصب گارد نیز صورت می‌ گیرد.

سیستم تعلیق اسپرت استاندارد برای رانندگانی طراحی شده است که خواهان ظاهری اسپرت هستند، بدون اینکه چیز زیادی در راحتی خود از دست بدهند. آن ها معمولاً شامل چهار کمک فنر کوتاه شده و فنر های پایین آورنده مناسب تنظیم شده هستند. این می تواند عملکرد ماشین شما را با تغییر تنظیمات روی واحد کنترل موتور شما بهبود بخشد. این مورد تیون فنی می تواند قدرت و گشتاور خروجی را افزایش دهد، مصرف سوخت را بهبود بخشد و آلاینده ها را کاهش دهد. در اینجا، عملکرد موتور از طریق تغییرات هدفمند در پارامتر های کنترل کارخانه ای سیستم مدیریت الکترونیک موتور افزایش می یابد. به این ترتیب می توان فشار بوست توربو شارژر یا میزان سوخت تزریق شده به محفظه احتراق را افزایش داد.

هنگامی که قطعات مربوط به ایمنی در حال تنظیم هستند - به عنوان مثال، تغییرات در سیستم تعلیق، این نیز اعمال می شود. بسیاری از کارگاه های تیونینگ تخصص خود را مستقیماً از قطعه ساز یا خودروساز دریافت می کنند. کارشناسان کارگاه خوشحال هستند که از این مزیت دانش انحصاری استفاده کنند. افراد زیادی از ظاهر استاندارد خودروی خود خسته شده‌اند و برخی نیز ترجیح می‌دهند بین خودروهای دیگر جلب‌توجه کنند به همین خاطر راهی نمایندگی تیونرهای مختلف می‌شوند. تیونرها بخش‌های مختلفی از خودروها را می‌توانند تیونینگ کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به چراغ‌ها، درب‌ها، رکاب‌ها و… اشاره کرد. برخی افراد اعتقاد دارند ظاهر استاندارد خودروها زیباتر از نمونه‌های تیون شده است اما برخی دیگر مخالف هستند.

اما مهم نیست که ظاهر یک رینگ چقدر چشمگیر است، متأسفانه هر چیزی که خوشایند است مجاز نیست. برای مثال، عناصر یا اجزای بسیار درخشان که از کناره بیرون زده اند، ممنوع است. زیرا سایز رینگ و سایز لاستیک باید با مشخصات مندرج در گواهی ثبت مطابقت داشته باشد. سایز رینگ و لاستیک دیگری که ممکن است اجازه رانندگی داشته باشید را می توانید در سند CoC (گواهی انطباق) وسیله نقلیه خود بیابید. در عمل تیون کردن فیلتر هوا، ما از فیلتری با خاصیت ویژه‌ای که فیلترهای هوای معمولی ندارند استفاده می‌کنیم.

این نوع تیونینگ معمولاً شامل ارتقاهای موتور، سیستم تعلیق، ترمزها و دیگر اجزای مکانیکی است. ارتقای موتور ممکن است شامل نصب توربوشارژرها، سوپر شارژرها، اینترکولرها و سیستم‌های اگزوز اسپرت باشد که هدف آنها افزایش قدرت و گشتاور موتور است. تیونینگ خودرو فرآیندی است که در آن ویژگی‌ها و عملکرد خودرو از طریق تغییرات فنی و ظاهری بهبود داده می‌شود. این تغییرات می‌تواند شامل بهبود موتور، سیستم تعلیق، ترمزها و انتقال قدرت باشد تا قدرت و عملکرد خودرو افزایش یابد. تغییراتی که البته تمام آنها باید با میزان قدرت تولید شده توسط موتور خودرو هماهنگی و هم‎خوانی کامل داشته باشد. همان گونه که به آن اشاره شد، تیونینگ خودرو به معنای واقعی کلمه در میانه‌های قرن گذشته بود که بین عاشقان خودرو باب شد.

بنابراین، تغییرات در بخش فنی همچون یک زنجیره‌ ی پیوسته هستند؛ به این معنا که در صورت عدم تغییر یکی از اجزا، ممکن است به مشکلاتی در عملکرد خودرو منجر شود. همچنین، استفاده از انواع کیت‌ ها مانند بک اسموک و بک فایر برای تغییرات فنی در خودروها در سال‌ های اخیر به شدت گسترش یافته است. به یاد داشته باشید که خودروی شما، نه تنها وسیله‌ی حرکت، بلکه یک پروژه شخصی است که باید با دقت و احتیاط مدیریت شود. طهران موتور یکی از مجموعه‌های حرفه‌ای در زمینه تیونینگ خودرو است و قادر به ارائه خدمات تیونینگ برای انواع خودرو می‌باشد. بهینه‌سازی‌ و تقویت مجموعه تعلیق و ترمز خودرو، در کنار افزایش قدرت خودرو امری کاملا لازم و ضروری است. بنابراین پس از تقویت موتور و افزایش توان خروجی اتومبیل خود حتما باید ترمزهای خودرو را هم ارتقا دهید.

این معمولاً مربوط به قطعات مرتبط با ایمنی مانند لاستیک ها، ترمزها، موتور و سیستم اگزوز است. تیونرها از اصطلاح " تعلیق ورزشی " برای توصیف سیستم تعلیق استفاده می کنند که فنرهای ورزشی کوتاه تر و کمک فنرهای تنظیم شده محکم تر را ترکیب می کنند. سیستم تعلیق اسپرت استاندارد برای رانندگانی طراحی شده است که خواهان ظاهری اسپرت  هستند – بدون اینکه چیز زیادی در راحتی از دست بدهند. آنها معمولاً شامل چهار کمک فنر کوتاه شده و فنرهای پایین آورنده مناسب تنظیم شده هستند. به عنوان مثال ، کیت تعلیق ورزشی BILSTEIN B12 در این دسته قرار دارد. به طور معمول از این فنر های اسپرت در کنار فنر های استاندارد استفاده می شود.

این سیستم باز شدن درب ها برای اولین بار در خودرو های لامبورگینی معرفی شد و به همین دلیل به آن ها درب های لامبورگینی می گویند. نصب این نوع درب ها بر روی خودرو های دیگر به ظاهر خودرو جذابیت می بخشد. در واقع هم‌اکنون شرکت‌های مختلف و ریز و درشتی وجود دارند که تمرکز اصلی آنها روی عمل تیونینگ خودروهای گوناگون قرار گرفته‌است. از جمله قطعات تعویضی که یکی از مهمترین عضو قابل تعویض برای رسیدن به وزن ایده آل می‌باشد، تعویض رینگ‌های فلزی با رینگ آلومینیومی می‌باشد. رینگ آلومینیومی در واقع به دلیل متریال و جنس تولید شده خود، از رینگهای فلزی بسیار سبک تر هستند و این تعویض می‌تواند در شتاب و سرعت اولیه تاثیر به سزایی داشته باشد. تیره شدن شیشه‌های خودرو، فارغ از اینکه رنگ بدنه ماشی چه رنگی باشد، جلوه زیبایی به ظاهر خودرو می‌دهد که نسبت به تغییر عظیمی که در ظاهر خودرو به وجود می‌آورد بسیار ارزان تر از سایر تیونیگ‌های دیگر به حساب می‌آید.

به این ترتیب بحث حفظ ایمنی خودرو و سرنشینان آن در حین عملیات تیونینگ به شکل جدی‌تری توسط مهندسان حرفه ای دنبال شد. چرا که تا پیش از آن معمولا صاحبان خودرو خود اقدام به طراحی قطعات جدید و قدرتمند برای خودرو‌ها یا ارتقا توان فنی قطعات آن‌ها می‌کردند. امری که ممکن بود خطرات متعددی را در حین راندن خودروهای ارتقا یافته و تیون‌آپ شده برای رانندگان ایجاد می‌کرد. دراین میان البته وجود تغییرات دیگری نیز در خودرو لازم و واجب خواهد بود. خیلی افراد از خودرو فقط برای جابه‌جایی بین مسیرهایی که می‌خواهند بروند و راحتی بیشتر خود استفاده می‌کنند.

این تغییرات معمولاً با تغییر در قطر لوله اگزوز و زمان باز و بسته شدن شیر خروجی دود در موتور انجام می‌شود. این تغییرات می‌توانند منجر به خروج سریع‌ تر گازهای تولید شده در موتور و به طور همزمان حبس و خروج یک‌ باره دود و گازها از موتور خودرو شوند. تیونینگ خودرو به فرآیندی اشاره دارد که در آن اقداماتی برای بهبود عملکرد، ظاهر و یا ویژگی‌های خاص خودرو انجام می‌شود. این فرآیند معمولاً توسط علاقمندان به خودروهای ورزشی یا علاقه‌مندان به افزایش توان و عملکرد موتورها انجام می‌شود. هدف از تیونینگ خودرو اینست که با تغییر و یا تعویض بخشی از قسمت های خودرو، ظاهر خودرو را زیباتر، پر ابهت تر و جذابتر کنیم همچنین با تغییراتی در موتور خودرو راندمان موتور را افزایش دهیم.

گاهی اوقات مالک خودرویی دوست دارد سقف فلزی خودرو را با نمونه‌ای قابل باز شدن تعویض نماید. برخی شرکت‌های تیونینگ توانایی انجام چنین کاری را دارند و می‌توانند سقف استاندارد را جدا نموده و نمونه‌ای تاشو و بازشونده را نصب کنند. برخی تیونرهای حرفه‌ای نیز بجای سقف فلزی خودرو از نمونه‌ای از جنس مواد سبک‌تر همچون فیبر کربن استفاده می‌کنند تا عملکرد کلی خودرو با کاهش وزن بهبود یابد. تیونینگ جلوپنجره‌های بزرگ مثل بی ام و، به خودرو ظاهری اسپرت‌ تر و قدرتمند تر می‌ بخشد. در برخی موارد که جلوپنجره کوچک است یا رنگ آن با بقیه بخش‌ها همخوانی ندارد، با تعویض مدل یا رنگ آن می‌توان ظاهر خودرو را تغییر داد.

این مقاله جذاب برای آشنایی شما با تیونینگ ماشین می‌باشد.تا پایان با فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی ماشین نو همراه باشید. اگر موتور خودروی شما توان زیادی داشته باشد اما در سیستم تعلیق تغییری ایجاد نشود، خودرو در سر پیچ ها دچار کم فرمانی (Under Steer) یا اور استیر (Over Steer) می گردد. اندر استیر یا کم فرمانی یعنی شما سر پیچ فرمان را چرخانده اید اما خودرو در مسیر قبلی خودش حرکت می کند! و بیش فرمانی یعنی عقب خودرو اصطلاحا از کنترل خارج شود یا دَر برود. در حال حاضر، خدمات تیونینگ خودرو توسط مراکز معتبر این صنعت ارائه می‌ شود.

ارتقا سیستم اگزوز اتومبیل از طریق حذف انباره، کاهش طول لوله اگزوز، بالا بردن کیفیت لوله اگزوز، اضافه کردن هدرز اگزوز و خالی کردن کاتالیزور انجام می شود. در نهایت، تیون خودرو بستگی به نیاز ها و سلیقه شخصی خودرو ساز یا مالک خودرو دارد. اما مهم است که تیون به صورت حرفه ای و مطابق با استاندارد ها انجام شود تا از مشکلات احتمالی و اثرات منفی بر روی عملکرد و ارزش خودرو جلوگیری شود. هم چنین، باید توجه داشت که تیونینگ خودرو باید با رعایت قوانین و مقررات و استاندارد های ایمنی انجام شود. در برخی کشور ها و مناطق، تغییراتی مانند تغییر رنگ خودرو، نصب چراغ های غیرمجاز یا تغییراتی که به افزایش سطح صدا منجر می شود ممنوع است و ممکن است منجر به جریمه یا مشکلات قانونی شود. به علاوه، باید توجه داشت که تیون ممکن است بر روی گارانتی خودرو تاثیر بگذارد و در برخی موارد منجر به انقضای گارانتی شود.

مزایای تیون و پایین آوردن خودرو عبارتند از کاهش چرخش بدنه ماشین، مرکز ثقل پایین، افزایش هندلینگ و پایداری و ظاهر اسپرت تر می باشد. البته توجه داشته باشید این تغییر آیرو دینامیکی نیازمند طی کردن مراحل توسط یک فرد ماهر است و اگر به طور اصولی انجام نشود، می تواند منجر به مشکلاتی در قطعات داخلی و وقفه در عملکرد ماشین شود. یک خودروی تیون شده قرار است از لحاظ ظاهر و قدرت موتور، سرعت، مشخصات فنی و داخلی از خودروی مشابه خود بالاتر باشد. حال اگر در حین اجرای عملیات تیونینگ خودرو هیچ توجهی بـه تقویت سیستم ترمز خودروی خود نداشته باشید، ممکن اسـت با مشکلات مختلفی حین راندن آن مواجه شوید. چرا کـه بطور حتم سیستم قدیمی ترمز شـما پاسخگوی موتور جدید و ارتقا یافته‌‌ي آن، کـه سرعت فراوانی را هم رقم خواهد زد، نخواهد بودو همانند توان موتور نیاز بـه اصلاح و ارتقا خواهد داشت. در واقع هر چقدر کمک‎ فنرهای یک ماشین سخت‌تر طراحی شوند، وزن دینامیکی آن خودرو التیام خواهد یافت و این امر در سیستم تعلیق خودرو نیز جنبه‌هاي مثبت خود رابه نمایش خواهد گذاشت.

تیونینگ خودرو که با نام اسپرت‌کردن نیز شناخته می‌شود، علم ارتقا فنی و ظاهری خودرو است. Car Tuning، فرآیند اصلاح و افزایش عملکرد یک وسیله نقلیه از طریق تنظیم موتور و تغییرات در سیستم تعلیق و بدنه آن است. این اصلاحات در بخش فنی، منجر به افزایش توان خروجی، بهبود قدرت مانور و شتاب خودرو می‌شود و در بخش ظاهری، به صاحب خودرو اجازه می‌دهد همه‌چیز را از اجزای بدنه گرفته تا حتی صدای اتومبیل خود را شخصی‌سازی کند. کافی است نگاهی به خودرو‌های تیونینگ‌شده بیندازید تا متوجه ‌‌شوید که گه‌گاه با خودرویی کاملاً جدید روبه‌رو هستید که کمتر شباهتی به نمونه اولیه خود دارد. شرکت‌های زیادی در زمینه افزایش قدرت و شتاب خودروها فعالیت می‌کنند و گاهی اوقات شاهد معرفی خودروهای تیون شده با قدرت‌های دیوانه‌وار هستیم.

برای درک بهتر از تیونینگ خودرو توجه شما را به تماشای ویدیو یکی از پروژه های تیونینگ BMW که در واحد تیونینگ پرشیاخودرو صورت گرفته جلب میکنیم. در مجموع تمام تغييرات ریز و درشتی کـه هنگام اجرای عملیات تیونینگ دریک خودرو صورت میگیرد، بايد مانند دانه‌ها و حلقه‌هاي يک زنجير بـه یک دیگر متصل باشد و ارتباطی منطقی رابا سایر تغییرات صورت گرفته در آن برقرار کند. بعنوان مثال فرض کنید کـه شـما موتور خودروی خودرا تا حد امکان ارتقا دهید و بـه موجب این امر سرعت خودرو تا حد قابل توجهی افزایش یابد. مواردی نظیر افزایش گنجایش موتور، ایجاد تغییرات مختلف در میل سوپاپ و همچنین استفاده از ميل سوپاپ‌هایي که مختص به مسابقات خودرو‌رانی هستند، جزو آن دسته از روش‌هاي معمول و مورد استفاده در بحث تیونینگ بـه شمار می روند. به این ترتیب بحث حفظ ایمنی خودرو و سرنشینان آن در حین عملیات تیونینگ بـه شکل جدی‌تری توسط مهندسان کاربلد دنبال شد. چرا کـه تا پیش ازآن طبق معمول صاحبان خودرو خود اقدام بـه طراحی قطعات جدید و نیرومند برای خودروها یا ارتقا دادن توان فنی قطعات آنها می نمودند.

در نهایت، این تغییرات از تمرکز فقط بر عملکرد و ایمنی خارج می‌شوند و به شما اجازه می‌دهند تا با خودروی خود ارتباط عمیق‌تری برقرار کنید، به طرزی که از آن لذت ببرید و با افتخار آن را به دیگران نشان دهید. در هنگام شتاب‌گیری و افزایش سرعت خودرو، جریان هوا و فشار هوا باعث می‌شود تا قسیمت انتهایی خودرو به سمت بالا برود و چسبندگی تایرها به زمین کم شود. نقش دیفیوزر این است که باعث می‌شود تا انتهای خودرو به زمین فشار بیشتری وارد کند. در نتیجه پایداری خودرو در سرعت‌های بالا و به‌ویژه در سر پیچ‌ها بیشتر می‌شود. مطابق قانون هرگونه دستکاری در ارکان خودرو شامل موتور، اتاق، بدنه و شاسی ممنوع است. و پلیس در صورت مشاهده اینگونه خودروها آنها را متوقف و به پارکینگ منتقل خواهد کرد و بعد از انتقال خودرو به پارکینگ مالک ملزم به تغییر وضعیت خودرو به حالت استاندار است.

اگر اینکار بـه صورت استاندارد و اصولی انجام شود، در پاره اي از موارد حتی عملکرد خودرو را التیام نیز می بخشد. بـه کاهش یا افزایش ارتفاع خودرو از حالت استاندارد یا معمولی، اصطلاحا ارتفاع زدن یا ارت زدن گفته می شود. شایع‍‌ترین روشی کـه برای ارتفاع زدن استفاده می شود، کم کردن و یا بریدن کمک فنر خودرو می‌باشد کـه بسیار غیر استاندارد بوده و طبق معمول سبب می شود تا خودرو در سواری دچار مشکلات گوناگونی شود. از همین رو آن دسته از کسانی کـه خیال تیونینگ خودروی خودرا در سر می‌پرورانند، بهتر اسـت اینکار رابه صورت مرحله‌اي و بـه شکل کاملا حساب شده انجام دهند. سوای این موضوع باید در انتخاب قطعات مورد نیاز برای انجام عملیات تیونینگ نیز دقت و وسواس کافی بـه خرج داد.

تیونینگ خودرو همانند یک عمل زیبایی بر روی خودرو، قابلیت‌ها و ظاهر آن را به شکل سفارشی تغییر می‌دهد. این فرآیند، بیشتر به منظور ارتقای قدرت موتور، بهینه‌سازی دینامیک رانندگی و یا بهبود استایل بصری خودرو انجام می‌شود. اما تیونینگ به همراه خود مزایا و معایبی نیز دارد که باید به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد. در خودروهای شاسی‌بلند مانند BMW x4 تغییرات سپر یا نصب گارد نیز انجام می‌شود. در بخش جلوپنجره نیز، اغلب حذف تمامی پره‌ها و لوگوی خودرو در جهت ایجاد حس بزرگ‌نمایی در جلوپنجره انجام می‌شود. در اثر تغییر قطر لوله اگزوز و تغییر زمان باز و بسته شدن شیر خروجی دود در موتور خودرو است.


بهترین تیونرها در ارومیه